HTML

Mindenki gyalogos

Autós, biciklis és BKV-s blog már több is működik.
Olyan is van, ami akkor jó, ha nem frissül.
Sajnos foglalt a gyalog, a gyalogos és a gyalogkakukk név is, de mind döglött blog.

Indul a gyalogos.

Kimaradt valami? Elmondanád a történeted? Várom leveled.

Gyalogosok Jogainak Chartája

Friss topikok

Címkék

10 es út (1) 41es (1) 44es (1) 451 (1) 4es (1) 5505 (1) 56 (1) akadálymentes (1) autópálya (1) babakocsi (2) bácskiskun (1) baracska (1) baranya (1) baromság (1) bátonyterenye (1) békéscsaba (2) belterület (23) bíróság (1) bírság (1) biztonság (2) borsod (2) budapest (4) büntetés (1) busz (1) buszmegálló (4) csabacsűd (1) cserbenhagyás (6) csongrád (1) debrecen (1) dunaújváros (1) ebes (1) életveszély (1) életveszélyes (9) elsőbbség (9) féktávolság (3) felelőtlenség (2) figyelmetlenség (2) forgalomtechnika (1) főút (1) gázolás (33) gyalogos jogai (3) gyerek (3) gyilkosság (1) győr (1) gyorshajtás (1) gyula (4) gyulafirátót (1) halál (18) halott (1) helyszínen (1) hírgyár (1) hódmezővásárhely (1) interpelláció (1) ítélet (1) jogszabály (2) karambol (2) kecskemét (3) kerepesi (1) kereszteződés (1) kettős (3) kivilágítatlan (1) konfliktus (1) könnyű (6) kórház (20) közvilágítás (1) kresz (2) külterület (6) lámpa (5) látási viszony (1) láthatósági mellény (1) lenti (1) m1 (1) maszatolás (1) miskolc (2) mti (1) nagykőrös (1) nyíregyháza (2) pécs (1) remeteszőlős (1) rendőr (2) részeg (5) sérülés (3) sodor (4) somoskőújfalu (1) sorozat (3) súlyos (26) szabolcsszatmárbereg (2) szarvas (2) szekszárd (1) szentes (1) szolnok (1) tapolca (1) tata (1) tatabánya (3) teherautó (1) tervezési hiba (1) tesco (3) töketlenkedés (6) tolatás (4) tolna (3) tömeges (3) tüntetés (1) úton ülő (1) veszprém (1) világítás (3) zebra (28) Címkefelhő

Linkblog

Gyalogosok Jogainak Chartája

2008.02.16. 00:00 Gyalogkakukk

 

1. A gyalogosnak joga van ahhoz, hogy egészséges környezetben éljen, és szabadon élvezze a közterületek által nyújtott szolgáltatásokat olyan feltételek között, amelyek kellően óvják testi és lelki jólétét.

2. A gyalogosnak joga van ahhoz, hogy olyan városi vagy vidéki központokban éljen, amelyeket emberek igényeire szabtak, nem pedig a gépjárművek igényeire, és joga van ahhoz, hogy a szükséges szolgáltatásokat gyalogosan vagy kerékpárral elérhető távolságon belül megtalálja.

3. A gyermekeknek, az időskorúaknak és a mozgásukban korlátozottaknak joguk van arra, hogy a városok a könnyű társas érintkezés helyszínei legyenek, ne pedig olyan helyek, amelyek tovább súlyosbítják meglévő gyengeségeiket.

4. A mozgásukban korlátozottaknak joguk van olyan külön intézkedésekre, amelyek a lehető legnagyobb mértékben biztosítják független mozgásukat, beleértve olyan módosításokat is, amelyeket közterületeken, közlekedési rendszerekben és a tömegközlekedésben valósítanak meg (vezetővonalak, figyelmeztető jelek, hangjelzések, számukra is használható autóbuszok, villamosok és vonatok).

 

5. A gyalogosnak joga van olyan városi területekhez, amelyeket kizárólag a gyalogosok használatára hoztak létre, amelyek a lehető legnagyobb kiterjedésűek, és nem csupán "gyalogos zónák", hanem összhangban vannak a város általános szerveződésével; ahhoz is kizárólagos joguk van továbbá, hogy rövid, logikus és biztonságos útvonalakat kapcsoljanak össze.

 

6. A gyalogosnak különös joga van azt elvárni, hogy:

 

a) betartsák azokat a gépjárművekre vonatkozó károsanyag- és zajkibocsátási szabványokat, amelyeket a tudomány elviselhetőnek tart,

 

b) valamennyi tömegközlekedési rendszerben olyan járműveket állítsanak üzembe, amelyek nem jelentenek levegő- vagy zajszennyezési forrást,

 

c) „zöld tüdőket" hozzanak létre, beleértve a városi területeken történő faültetéseket is,

 

d) sebességi korlátokat szabjanak meg, és módosítsák az utak és kereszteződések elrendezését, hogy hatásos védelmet nyújtsanak a gyalogos és kerékpáros forgalom számára,

 

e) tiltsák meg az olyan hirdetéseket, amelyek bátorítják a gépkocsik szabálytalan és veszélyes használatát,

 

f) a közúti jelzések olyan hatékony rendszerét alakítsák ki, amely figyelembe veszi a vakok és a halláskárosultak igényeit is,

 

g) hozzanak olyan külön intézkedéseket, amelyek biztosítják, hogy a jármű- és gyalogosforgalom a közutakat, illetve járdákat könnyen megközelíthesse, ott szabadon mozoghasson és igény esetén megállhasson,

 

h) módosítsák a gépjárművek alakját és berendezéseit, hogy a leginkább kiugró részek simább vonalúak legyenek, és tegyék hatékonyabbá a járművek jelzőrendszereit,

 

i) vezessék be a kockázati felelősségi rendszert, hogy a kockázatot létrehozó személy viselje annak pénzügyi következményeit (ahogyan például Franciaországban már 1985 óta működik),

 

j) olyan járművezetői képzési programot működtessenek, amelyet úgy alakítottak ki, hogy a gyalogosokkal és lassúbb úthasználókkal szemben megfelelő viselkedésre ösztönözzön a közutakon.

 

7. A gyalogosnak joga van a teljes és akadálytalan mozgáshoz, ami a közlekedési eszközök összehangolt használatával érhető el. Különösképpen joga van azt elvárni, hogy

 

a) környezetbarát, kiterjedt és jól felszerelt tömegközlekedési rendszer álljon a rendelkezésére, amely minden állampolgár igényeinek megfelel, a jó fizikai állapotban lévőktől a mozgásukban korlátozottakig,

 

b) a városi területeken mindenütt gondoskodjanak kerékpáros létesítményekről,

 

c) a parkolóhelyeket úgy alakítsák ki, hogy azok ne akadályozzák sem a gyalogosok mozgását, sem pedig azt, hogy a különleges építészeti értékű területeket élvezhessék.

8. Minden tagállamnak biztosítania kell azt, hogy a közvélemény a legmegfelelőbb csatornákon keresztül teljes körű tájékoztatást kapjon a gyalogosok jogairól, valamint az alternatív, környezetbarát közlekedési módokról, és hogy ezek a gyermekek számára az iskolai tanulmányaik kezdetétől fogva hozzáférhetőek legyenek.

(Elfogadta az Európai Parlament 1988 októberében)
forrás

1 komment

Címkék: gyalogos jogai

A bejegyzés trackback címe:

https://gyalogosan.blog.hu/api/trackback/id/tr53919456

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása